Tuesday 4 October 2016

kisah & tauladan - MANUSIA & REZEKI

RENUNGAN_* :
*AL- KISAH ๐ŸŒ&๐Ÿธ*
_Ada seekor siput๐ŸŒ selalu memandang sinis terhadap katak๐Ÿธ_.
_Suatu hari, katak๐Ÿธ yang kehilangan kesabaran akhirnya berkata kepada siput๐ŸŒ_ :
_"Tuan siput๐ŸŒ, apakah saya telah melakukan kesalahan, sehingga Anda begitu membenci saya?_"
_Siput๐ŸŒ menjawab_ :
_"Kalian kaum katak๐Ÿธ mempunyai empat kaki & boleh melompat ke sana ke mari,_
_Tapi saya mesti membawa cangkang yang berat ini, merangkak di tanah, jadi saya merasa sangat sedih_"
_Katak๐Ÿธ menjawab_ :
_"Setiap kehidupan memiliki penderitaannya masing2, hanya saja kamu cuma melihat kegembiraan saya, tetapi kamu tidak melihat penderitaan kami (katak๐Ÿธ)_"
_Dan seketika, ada seekor helang besar yang terbang ke arah mereka, siput๐ŸŒ dengan cepat memasukkan badannya ke dalam cangkang, sedangkan katak dimangsa oleh helang_...
_Siput๐ŸŒ terharu_...
_Akhirnya baru sadar_...
_ternyata cangkang yang di milikinya bukan merupakan suatu beban_...
_tetapi adalah kelebihannya_...
*_Nikmatilah kehidupanmu_*..
*_Tidak perlu dibandingkan dengan orang lain._*
*_IRI HATI_* _kita terhadap orang lain akan membawa lebih banyak penderitaan_...
_Rezeki tidak selalu berupa emas, permata atau wang yang banyak, bukan pula saat kita di rumah mewah & berkereta_.
_Rezeki sebenarnya adalah_ *_jiwa dan hati yang tenang_* ...
_Kerana ketenangan dan kebahagiaan itu amat sangat mahal_...
_"Kerana bukan kebahagiaan yang menjadikan kita ber-SYUKUR_...
*_Tetapi ber-SYUKURlah yang akan menjadikan hidup kita bahagia_*.