Monday 17 October 2016

11 tips jika anda bercuti ke KASHMIR INDIA - terbaek, tips dari blog







1. Perjalanannya mencabar, tak sesuai untuk kanak-kanak atau warga emas ikut, mereka akan kerap dapat motion sickness. Naik turun gunung, selekoh merbahaya, jarang tidak rata, gaung curam dan menggerunkan.
2. Boleh jadi tempat honeymoon yang menarik jika pasangan anda sehati-sejiwa dengan anda. Pemandangannya sangat indah dan romantik guling-guling hindustan pun boleh.
3. Perlu ketahanan fizikal yang kuat: susah bernafas setelah 3000m. Bak kata pepatah, NYHA 1 pun boleh jadi NYHA 3-4 atas gunung (orang perubatan paham kot).
4. Sanggup makan vegetarian seminggu. Mungkin boleh dapat ayam halal sikit tapi kena tahan mual. Susah cari ikan atau seafood kat sini
5. Kena ada life dan travel insurans. Dengan perjalanan bahaya yang penuh ketidak pastian, pastikan ada travel insuran dan jangan susahkan hati orang tersayang di rumah.
Kami mengalami kelewatan bagasi selama 3-4 hari di Kashmir. Terasaannoying jugalah, namun sebab ada travel insurance, kuranglah kerisauan perjalanan.
6. Ambil travel agent tak mahal kalau dalam kumpulan dan masa travel yang singkat dan terhad. Mereka uruskan apa yang patut seperti permit masuk tempat yang sangat menarik, pendaftaran dengan pihak authoriti, cari hotel yang sesuai, dan tempat makan yang sesuai.
7. Bawa stok ubat demam (awak akan demam), ubat tahan muntah (tahanmotion sickness), lip balm (bibir akan kering), vitamin C chewable atau multivit (makanan di Kashmir kurang seimbang). Untuk ubat mountain sickness (diamox) lebih senang dapat di Kashmir dari Malaysia.
8. Bawa kamera yang baik! Anda akan ambil beribu-ribu gambar. Siapa nak kejar milky way, bawa DSLR atau sewaktu dengannya.
9. Cuba cara hidup nomad satu atau dua malam. Anda akan bersyukur dengan apa yang anda ada di Malaysia seperti sumber air yg baik, tandas yang indah, bilik tidur yang selesa, wifi dan sebagainya.
10. Hormat budaya dan agama orang. Menarik sebenarnya memerhati cara kehidupan mereka, lantas membuatkan kita rasa bersyukur ada nikmat iman dan Islam yang kita ada.
11. Guna travel agent jika tempoh pergembaraan anda singkat. Kasmir sebuah daerah yang besar. Menggunakan travel agent bukan saja menjimatkan masa tapi mereka boleh uruskan perkara penting seperti pengangkutan dan kenderaan terutama sewaktu merentasi gunung dengan laluan berbahaya.